Sæt www.dourun.com som din startside!
Tilføj www.dourun.com til Foretrukne (gælder kun Internet Explorer brugere)
Send en mail til en ven og fortæl om www.dourun.com
Løber Til Løber - Formel til beregning af kalibreringsfaktor
Løber Til Løber
Løber Til Løber
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password
Glemt Password?

Alle Fora
 Løber til Løber
 Pulstræning/pulsure
 Formel til beregning af kalibreringsfaktor
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Forfatter  Emne Næste emne  

Anders001
Æresmedlem

Gentofte
posteringer 376

Skrevet - 11/04/2007 :  14:47:05  Vis profil  Besøg Anders001's hjemmeside  Svar med kopi af besked

Hej

Som lykkelig ejer af et polar RS 200SD, oplever jeg som alle andre der varierer hastigheden udsving på den målte distance på samme rute.

Der er tidligere en, der har gengivet en formel til beregning af kalibreringsfaktor. Jeg har søgt og søgt på siden, men jeg kan ikke ranmme de rigtige ord, så nu prøver jeg at ulejlige alle andre.

Når jeg løber 5:00 pr. km på en rute der er 11820 meter, måler uret typisk ca. 100 - 150 meter for lidt med en kalibreringsfaktor på 0.945. Det er fint nok. Uret skal aldrig vise for meget.

Når jeg løber samme rute med 4:20 - 4:30 måler uret ca. 12300 meter. Det er rigtig surt, når man tror man har løbet km. på 4:10 og man så opdager at tiden var 4:25/30 stykker.

Hvordan skal jeg beregne den nye faktor. Er det korrekt, at det er

Urets målte afstand*kalibreringsfaktor/den korrekte afstand = ny faktor

vh

Anders

Plexter
Stjernemedlem

Viborg
posteringer 183

Skrevet - 11/04/2007 :  14:55:14  Vis profil  Besøg Plexter's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg gætter på at det er samme måde som til S625X... Så her er et link

http://support.polar.fi/PKBSupport.nsf/29a8ae0f981abc0c42256aa300387655/42256c2b001e0f6ac2256f69004ef9ab/$FILE/Calibration%20of%20POLAR%20S625X.pdf

Mvh Dennis

Jeg er gammel nok til at vide bedre,
men ung nok til at være ligeglad.
Til toppen af siden

bassen
Æresmedlem

Værløse
posteringer 718

Skrevet - 11/04/2007 :  15:12:56  Vis profil  Besøg bassen's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Anders

Ja, det er jo en af ulemperne ved footpods.

Hovedproblemet som jeg ser det er at den "almindelige" formel som Polar vist også anbefaler forudsætter at der er en lineær sammenhæng mellem kalibreringsfaktor og tilbagelagt distance i det område på kurven hvor du regner.

Og det er jo desværre ikke altid tilfældet - som blandt andet en vis hollænder (eller er han belgier?) har vist ved de meget grundige artikler om både S625X og Suunto T6 som der har været henvist til flere gange her i forum'et. Han får ved hjælp af forskellige tests konstrueret nogle kurver der absolut ikke er lineære. Det næste problem er så at det er meget svært at "kurvebestemme" hvordan sammenhængen er, så man kan kun bruge en omregningsfaktor på en relativ lille del af kurven.

Når han udregner forskellige kalibreringsfaktorer bruger han både hastighed, sko og underlag som faktorer for hvilken omregningsfaktor han skal bruge. Det er en hel videnskab i sig selv ... :-)

Venlig hilsen
Til toppen af siden

Phoebe
Stjernemedlem

København
posteringer 117

Skrevet - 11/04/2007 :  22:04:25  Vis profil  Besøg Phoebe's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej,
jeg har lidt den samme problem, og din formel giver mig faktisk en forklaring i forhold til manualen.

Manuel kalibrering af footpod står på side 45 i manualen. Der står at for at finde kalibreringsfaktoren skal man tage
"den afstand du har løbet"/"det som uret viser"=kalibreringsfaktor.
Så du er kommet til at bytte om på tælleren og nævneren...

Men denne formel kan kun bruges hvis du har målt afstand ved faktor=1!

Der skal derfor ganges på den kalibreringsfaktor som uret har haft mens du har løbet, hvis den er forskellig fra 1.

Efter jeg havde forsøgt at ressonemere frem til formlen, fandt jeg den under en anden tråd. Svaret blev givet af Teknofil:

Ny kalibreringsfaktor
= aktuel kalibreringsfaktor x faktisk distance / målt distance

Håber det hjalp.

Phoebe

"Where we are going, we don't need roads..."
Til toppen af siden

Anders001
Æresmedlem

Gentofte
posteringer 376

Skrevet - 12/04/2007 :  09:32:06  Vis profil  Besøg Anders001's hjemmeside  Svar med kopi af besked

Tak for inputtene Phoebe, Bassen og Plexter. Jeg varierer jo ikke så meget i hastighed, så med en 2 - 3 kendte kalibreringsfaktorer, kan jeg ud fra hvad jeg forventer som kilometertid, nok få en rimelig præcis løbende indikation af hvad min aktuelle hastighed er (var 10 sekunder tidligere).

vh

Anders

Til toppen af siden

nikitosefrem84
Aspirant

Дания
posteringer 0

Skrevet - 19/10/2016 :  15:34:35  Vis profil  Besøg nikitosefrem84's hjemmeside  Svar med kopi af besked
[url=http://afstand.info/]Beregningen af #8203 #8203 afstanden mellem byerne Danmark på verdenskortet.

Denne regnemaskine - http://afstand.info/
beregne afstanden mellem byerne vil altid hjælpe nogen
der ønsker at kende den nøjagtige afstand mellem byer og lande i verden.

Beregningen af #8203;#8203;afstanden på kortet af verden er mulig!
I en lige linje - som hvis du flyver i et fly.
På vejene - altid vælge den mest optimale rute ad vej.
Gåture - beregningen af #8203;#8203;afstanden udføres på offentlige veje med en hastighed på 5 kilometer i timen.
Cykling - beregningen af #8203;#8203;afstanden udføres på offentlige veje med en hastighed på 20 kilometer i timen.

Vores lommeregner kan beregne en rute udelukkende på gratis veje
i hvilket tilfælde vil du ikke nødt til at betale for rejse på vejene, som er velkendt i Europa
næsten alle betalingsveje, men der er også gratis - og så denne rute kun vil
toll-free veje.

Vores beregning afstand lommeregner vil give dig yderligere oplysninger: omtrentlig rejsetid, pris og mængde brændstof
du potramite på denne rute, distance killometrah.

Du kan også oprette en kompleks rute, som vil passere gennem kun de byer, som du har brug for
Du kan tilføje op til 10 mellemliggende byer og din rute vil blive bygget gennem dem.

Vores afstand regnemaskine til beregning har yderligere områder, hvor du vil være i stand til
angive, hvor mange liter brændstof dit køretøj forbruger på en 100 km vej og angive prisen på brændstof pr 1 liter.

På kortet af verden vil vise en detaljeret rute, hvor du vil være i stand til at overveje det i detaljer, ud over
på ruten kort vil du modtage detaljerede instruktioner, hvor du går og hvor man kan slå med alle vejskilte.

Nyd din brug!
Til toppen af siden

Terracuda
Aspirant

Kbh
posteringer 0

Skrevet - 06/02/2017 :  11:58:18  Vis profil  Besøg Terracuda's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Anders

Selve transmittere - eller footpod'en - kalibreres selvstændigt.

Der er en god video om hvordan på youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=QMoD1UAK7H0

Terracuda
The Mountain Man
Til toppen af siden
   Emne Næste emne  
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Løber Til Løber © DoURun.com Go To Top Of Page